کارشناسان چینی: آمریکا اصرار به تنش‌زایی و صلح‌ستیزی دارد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه «گلوبال تایمز» کارشناسان چینی تاکید کردند چین در اقدامی متقابل قطعا تحریم‌هایی را درخصوص سفر نمایندگان آمریکا به تایوان اعمال خواهد کرد، چرا که این کشور همواره مخالف تبانی میان آمریکا و جدایی‌طلبان تایوانی بوده است. به علاوه هیچ نیرویی نباید تصمیم چین برای ضمانت تمامیت ارضی و یکپارچگی و حق حاکمیتش را دست کم بگیرد.  

کارشناسان چینی همچنین خاطرنشان کردند رزمایش‌های ارتش آزادی خلق چین در اطراف جزیره تایوان پیام و  هشداری روشن مخابره کرده است اما برخی سیاستمداران آمریکایی هنوز با آتش بازی می‌کنند تا منافع شخصی سیاسی  خود را حفظ کنند. بنابراین جامعه جهانی می تواند به روشنی متوجه شود چه طرفی دردسرساز است و همواره هشدارها را نادیده می‌گیرد و به بدترشدن شرایط صلح‌ منطقه‌ای و اقدامات تحریک‌آمیز بی‌پایان دست می‌زند. اگرچه که دیر یا زود این افراد به مجازات خود می‌رسند.

مقام‌های تایوانی گفتند روز گذشته  ۲۲ جنگنده و ۶ کشتی ارتش آزادی خلق چین را در اطراف تایوان شناسایی کردند.

پکن که با سیاست «چین واحد» خود، تایوان را بخشی از چین می‌داند، برای نشان دادن خشم خود به دلیل سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه جاری میلادی، رزمایش‌های نظامی را در اطراف این جزیره برگزار کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84853785/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

«ژانگ تنگجون» معاون رئیس بخش مطالعات آسیا-اقیانوسیه در موسسه مطالعات بین المللی چین در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت سفر اخیر نمایندگان کنگره به تایوان که بسیار تحت تاثیر سفر نانسی پلوسی که حدود ۲ هفته پیش بود قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد آمریکا هشدارهای چین را نادیده گرفته است و در آینده با مجازات جدی به دلیل اقدامات تحریک‌آمیزش مواجه خواهد شد. به هرحال خبر سفر مخفیانه این نمایندگان در دقایق آخر منتشر شد و موجب برانگیختن آتش خشم در چین شده است.  

«ادوارد جی مارکی» سناتور دموکرات از نمایندگانی است که معمولا درباره مسائل حقوق بشری چین را سرزنش و انتقاد می‌کند.

مقام‌های تایوانی روز گذشته  اعلام کردند هیاتی ۵ نفره  از نمایندگان کنگره آمریکا به سرپرستی «ادوارد جی مارکی» سناتور دموکرات از ماساچوست وارد این جزیره  شدند و قرار است با مقام‌های منطقه‌ای تایوان در روزهای یکشنبه و دوشنبه دیدار کنند.  دفتر ریاست اجرایی تایوان اعلام کرده که این گروه قرار است امروز با تسای اینگ ون دیدار کند.

یک مقام رسمی از رسانه دولتی «وویس آف استریت» چین با تمرکز بر اخبار تنگه تایوان روز گذشته گفت: براساس اطلاعات منابع آگاه از ارتش چین، فرماندهی شرقی ارتش آزادی خلق چین به احتمال زیاد رزمایش‌های نظامی قدرتمند و قوی را در اطراف جزیره تایوان به صورت دریایی و هوایی به عنوان اقدامی متقابل برای سفر اخیر نمایندگان کنگره آمریکا انجام خواهد داد. پس از اینکه نانسی پلوسی تایوان را ترک کرد ارتش آزادی خلق چین رزمایش‌هایی به مدت یک هفته در تنگه تایوان انجام داد و هفته گذشته اعلام کرد در آینده رزمایش منظم گشتزنی برای آمادگی امنیتی را اجرا خواهد کرد.  

وی در ادامه افزود: «این دیدار مثالی دیگر از تلاش‌های آمریکا برای مداخله در امور امنیتی جهان و اصرار بر ایجاد بحران و آشفتگی جهانی است. به نظر می‌رسد چین مطمئنا اقدامی تلافی‌جویانه در برابر سفر نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان انجام دهد. این اقدام ممکن است اعمال تحریم‌های مشابه تحریم‌هایی باشد که برای دیدار نانسی پلوسی اعمال کرد. چین به آنهایی که با آتش بازی می‌کنند درس عبرتی خواهد داد و آمریکا باید تاوان اشتباهاتش را بپردازد.»