ژاپن بدنبال کاهش تنش‌ها با چین

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز نوشت: ناظران چینی می‌گویند این مهم است که هر دو کشور تجربه ۵۰ سال گذشته را مرور کرده و براساس آن با مشکلات امروز مواجه شوند.

کارشناسان چینی همچنین از دولت ژاپن و به طور مشخص سیاستمداران و سیاست‌سازان آن خواسته‌اند تا به صدای مردم خود برای توسعه روابط با چین گوش فرا داده و به چهار سند سیاسی امضا شده بین دو کشور پایبند باشند.

دا ژین گانگ مدیر موسسه مطالعات شمال آسیا در آکادمی علوم اجتماعی استان هلینگ ژیانگ چین در این خصوص گفت: با وجودی که توکیو از نظر ژئوپلیتیکی نسبت به واشنگتن تمایل دارد اما همزمان به خوبی از اهمیت روابط با چین آگاه است.

وی در این خصوص گفت: اعتقاد دارم که گفت‌وگو با چین در بسیاری از سطوح برای ما مهم است.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، دولت ژاپن علاوه بر مشارکت در گروه ضد چینی کواد به رهبری آمریکا که هدف از آن احیای نظامی‌گری است و نگرانی‌هایی را هم در بین قربانیان تهاجم ژاپن در طول جنگ جهانی دوم برانگیخته، در مساله تایوان نیز آشکارا دخالت کرده است.

بر این اساس فدراسیون تجاری ژاپن که مهمترین لابی تجاری این کشور و مشوق روابط دوستانه بین ژاپن و چین است، قصد دارد این نشست تجاری را در روز ۲۹ ماه سپتامبر برگزار کند.

وی با اشاره به حجم ۳۷۰ میلیارد دلاری تجارت بین چین و ژاپن در سال ۲۰۲۱ گفت: روابط دوجانبه بین توکیو و پکن را نباید از منظر سیاسی مورد توجه قرار داد.

خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از منابعی در دولت این کشور نوشت که فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن قصد دارد در نشستی تجاری که به مناسبت پنجاهمین سالگرد عادی سازی روابط توکیو و پکن در اواخر ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، شرکت کند.

در روزهای گذشته، دولت ژاپن در کنار سایر اعضای گروه هفت، با نادیده گرفتن سفر تحریک آمیز نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، اقدام متقابل چین در برگزاری رزمایش در کنار تایوان را «تهدید کننده» توصیف کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84879083/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D9%86

روز جمعه یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن ابراز امیدواری کرد که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از روز ۲۷ سپتامبر در نیویورک آغاز خواهد شد، با وانگ ایی همتای چینی خود دیدار کند.