معرفی انواع تجهیزات دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

همچنین نقاط دور تحت پوشش را از طریق بزرگنمایی اپتیکال با کیفیت بالا تصویربرداری می کند. کاربرد نظامی ،صنعتی ،کنترل ترافیک ،ارتباطات ویدیویی ،فضایی و تصویربرداری نامحسوس از جمله کاربردهای انواع دوربین مداربسته هستند. دوربین های پین هل یا همان دوربین های مخفی دوربین های با ابعاد کوچک بوده که به دلیل حجم کم اغلب برای مصارف مخفی کاربرد دارند به طوری که فرد به سختی قادر به رویت بدنه دوربین است. دلیل نامگذاری دوربین بالت به این نام، به خاطر شکل استوانه ای و گلوله مانند آن می باشد. قابلیت PTZ دوربین های مداربسته نیز مانند سایر مصارف الکتریکی از این طریق قابل تامین است که در نتیجه موجب صرفه جویی بیشتر در زمان و هزینه کابل کشی در این خصوص خواهد شد.

در ادامه این مقاله به بررسی این مطالب می پردازیم. دوربین شکل لامپ است و به وای فای متصل میشود. دوربین مداربسته ای که در صنعت استفاده میشود حساس به درجه حرارت است . اما به خاطر بستری که برای انتقال دادن تصاویر دارد، در دسته بندی انواع دوربین مداربسته آنالوگ قرار میگیرد. پس تصاویر ذخیره شده در دوربینهای دیجیتال وضوح چشمگیری دارند.دوربینهای مداربسته آنالوگ هم از نظر ظاهر و هم از نظر تکنولوژی دارای انواع مختلفی هستند. در سال 2019 در نظر سنجی انجام شده توسط مجله Campus Saftey مشخص شد که بیش از 96 درصد افراد تحصیل کرده دارای دوربینهای امنیتی در محیط ساختمان یا مکان کاری خود هستند. در دوربین های مدار بسته انجام این کار به عهده ­ی لنز است.

بطور کلی در دهه میلادی بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج پیدا کرد . دوربین های مداربسته باکس ظاهری مکعب مستطیل دارد و همونطور که از اسمش پیداست در موارد صنعتی کاربرد دارد و لنز آن بطور کاملا مجزا می باشد و باید جداگانه نصب گردد. و میتوان چند کار را بطور همزمان بر روی تصویر مجازی انجام داد. البته نصب آن در ساختمان های اداری و کاری ، باید با اطلاع رسانی انجام گیرد. البته قابل ذکر است که این پوشش ها باعث مخفی شدن دوربین نمی شوند. ارتباط این دستگاه از طریق وای فای بوده و هیچ گونه کابل کشی اضافه جز کابلی که برای تامین برق کشیده می شود نیازی به کابل دیگه ای یا دستگاه جداگانه ندارد.

دوربین بولت در کیفیت های متفاوت به صورت شبکه و آنالوگ ساخته شده است از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند. از نظر قیمتی متفاوت می باشند.قیمت دوربین های مداربسته در انواع مختلفی می باشد که در بعضی از دسته های دوربین با توجه به وارداتی بودن محصول و نوسانات نرخ ارز قیمت دوربین مداربسته هم تغییر پیدا می کند.در صورتی که بودجه مشخصی دارید و نمی توانید دوربین مداربسته مشخصی انتخاب کنید با کارپیما تماس حاصل فرمایید تا بهترین دوربین مداربسته در حد بودجه شما معرفی کنیم. انواع این کابل متفاوت است اما در صورت خاص نبودن شرایط کابل ساده RG59 نیاز شما را برطرف خواهد کرد. در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار رواج پیدا کرد . پس از پیدا کرد IP های دوربین ها، آنها را با رنج آدرس موجود تغییر دهید و سپس از نرم افزار های CMS و یا PCNVR دوربین های خود را بر روی کامپیوتر نصب کنید.

زیرا آسوده خاطر هستند که در صورت بروز حادثه ، پلیس میتواند از تصاویر دوربین مداربسته استفاده کند . به بیان ساده دوربین های مداربسته با توجه به رشته های نوری تابیده شده از اجسام و طیف رنگی آنها تصاویر را برای ضبط کننده ها ارسال میکند تا در مواقع لزوم امکان بازبینی تصاویر برای کاربر مهیا باشد. دوربین مداربسته pinhole به خاطر حجم کوچک بدنه و لنز کوچک خود حتی از یک حفره 3 میلیمتری میتواند ، ضبط تصویر را انجام دهد. از آنجایی که دوربین ها توسط کابل های مختلف (کواکسیال یا کابل شبکه) به دستگاه ضبط DVR یا NVR و در نهایت به مانیتورها متصل میگردند و ارسال اطلاعات به حافظه ذخیرهسازی ، را انجام میدهند به آنها “مدار بسته” گفته میشود تا بیانگر این باشد که دوربین های مداربسته در صورت لزوم ، امکان بررسی آنها توسط افراد مشخصی امکان پذیر است.

دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرم و جنایت در سطح شهر و همچنین در ساختمانهای شخصی نصب شده اند. این دوربین ها ظاهری شبیه چشم ماهی دارند و دقیقاً به مناسبت همین شباهت، به آنها این اسم را داده اند. این دوربین ها به راحتی به دیوار و سقف نصب می شوند. نخستین استفاده از سیستم دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۲ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان نصب شد.این کار به منظور مشاهده پرتاب موشک های v2 بود. مشاهده نویز در تصاویری که جزئیات بسیار خوبی را نمایش می دهند(که بازهم بهتر از وقتی است که از Gain استفاده نمی شود و تصویر کاملا تیره شوند). با نصب این مدل از دوربین در موزهها و ساختمانهای حساس، در شبها و زمان تعطیلی در صورتی که هرگونه حرکتی مشاهده شود آژیر دستگاه به صدا در میآید و یا به صورت مستقیم به مرکز پلیس اطلاع داده میشود. گزارشهای متعددی از هک و حمله سایبری به سیستم توزیع بنزین، سیستم دوربینهای مداربسته زندان اوین، سیستم دوربینهای مدار بسته زندان قزلحصار، صداوسیما، شهرداری تهران، وزارت جهاد کشاورزی، هواپیمایی ماهان، سامانه گذرنامه فرودگاه بینالمللی خمینی تهران، کارخانههای فولاد و سازمان ارتباطات اسلامی منتشر شده است. TVI ارائه دهد. ولتاژ مصرف شده در دوربینهای این شرکت توسط کابل های کواکسیال در دوربین های جدید رخ میدهد.

به همین دلیل آشنایی با انواع دوربین مداربسته و کاربرد آنها در محیط های مختلف برای انتخاب یک سیستم مداربسته مناسب ضروری است. دوربین های مداربسته به دلیل عدم سیم کشی حرفه ای نیاز زیادی به تعمیر یا نگهداری کابل ندارند، در نتیجه هزینه و زمان نصب کاهش پیدا می کند. از نیمه دوم سال ۱۹۹۰ پلیس دوربین های زیادی را در سطح شهرها نصب کرد. جهت تشخیص دوربین های تحت شبکه باید به کابل دوربین های تحت شبکه توجه کرد . در صورت بروز هرگونه جرم و یا رفتار غیر قابل قبول از دانش آموزان،میتوان از تصاویر توسط دوربین مداربسته به عنوان مدرک استفاده کرد.

دوربین پین هول دارای ابعادی کوچک درحدود 3 در 3 سانتیمتر است. هدف این تصویر این است که سادگی اتصال دوربینهای آنالوگ به DVR را نمایش دهد. دوربینهای بیسیم همگی دوربین تحت شبکه هستند و برای همین نیاز به اتصال به شبکه داخلی یا اتصال به اینترنت دارند تا تصاویر را انتقال دهند. یکی از پر کاربرد ترین انواع دوربین مداربسته دوربین های دام یا همان سقفی حالتی گنبدی شکل دارند و اغلب در محیط های داخلی و روی سقف ها نصب میشوند و در مواردی نیز امکان نصب انها بصورت دیواری نیز وجود دارد. طبق تحقیقات آماری در آمریکا و انگلستان بعد از نصب دوربین مداربسته در پارکینگ ها ۵۱ % ، در فرودگاه ها ۲۳% و در سایر مراکز عمومی ۷% از جرایم کاهش یافته است. در نتیجه می توان زاویه دید دوربین را حتی بعد از نصب تغییر داد. هم در طول روز و هم در شب، آنها تصاویر ویدئویی واضحی را ضبط میکنند که با تغییر شرایط نور پنهان نمیشوند. شهر “نورفولک” انگلستان نخستین مکانی در این کشور بود که دوربین ها را در خود جای داد .

تغییر فاصله کانونی دوربین مداربسته به وسیله لنز متغیر موتورایز از طریق موتور الکتریکی صورت می گیرد. می توان به منظور انعطاف بیشتر در منطقه تحت پوشش این دوربین های مداربسته از انواع لنز ثابت یا متغیر بر روی این دوربین های مداربسته استفاده نمود. این تکنولوژی به خاطر هزینههای بالا هنگام تولید و نداشتن شرکتهای تولید کننده از صنعت امنیت کنار گذاشته شد. از دیگر انواع دوربین مداربسته دوربین های صنعتی با قابلیت نصب لنز باتوجه به نیاز مشتری هستند و امروزه به دلیل پاره ای محدودیت ها از جمله نداشتن دید در شب در تاریکی مطلق از این دسته دوربین ها کمتر استفاده میشود. این دوربین ها به FISHEYE یا چشم ماهی مشهور هستند و تصویری با زاویه ۱۸۰ درجه را ارائه میدهند و روی سقف نصب میشوند و بدلیل زاویه دید وسیع استفاده از آنها امروزه با استقبال فراوانی روبرو شده است. آیفونهای تصویری داهوا میتوانند به محصولات دیگر داهوا متصل شوند، همچنین از قرارداد sip پیروی میکنند. یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته نوع چرخشی WIFI دار است. از تفاوتهای دیگر بین این دو سیستم امنیتی، میزان کیفیت آنها میباشد.

با توجه به نصب این دسته از دوربین های مداربسته بر روی سقف، به آن ها دوربین سقفی هم می گویند. دارای 4 IR LED است و درجه حفاظتی آن IP40 می باشد و جنس بدنه هم پلاستیکی است. چیپ یا سنسور تصویر: سنسور اصلیترین قطعه در هر دوربین حفاظتی است. ویژگی جذاب این دوربین ها این است که آن ها میتوانند با بالاترین کیفیت ممکن، از نقاط دور فیلم برداری کرده و تصاویر را بزرگنمایی کنند. ویدیوها با کیفیت بسیار بالا در چند زاویه تصویر برداری شده است. دوربین های مداربسته مختلفی در کشور ما ایران وجود دارد که میتوانید استفاده مختلفی از آنها داشته باشید و در مکان های مختلفی آنها را نصب نمایید، هر نوع از این دوربین ها قابلیت های خاص خود را دارد برای مثال بعضی از آنها خیلی مخفی هستند و بعضی ها با کیفیت دوربین زیاد و یا مقاومت بیشتر در حال عرضه هستند. منظور از دوربین مداربسته دام، دوربین های مداربسته گنبدی شکلی است که بر روی سقف نصب می شود . در نظر داشته باشید سرویسکاران گارانتی بر گشت وجه در صورت راضی نبودن مشتری در نظر گرفته است. دوربین مداربسته مینیاتوری ، پین هول یا سوزنی در ابعاد یک قوطی کبریت ، رایج ترین دوربین مداربسته پنهان است.

چرا که با کمبود تقاضا از سمت مصرف کننده، نتوانست جایگاه خود را حفظ کند. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید دوربین مداربسته با انواع دوربین مداربسته مواجه شده و همین مسئله باعث سردرگمی شما شود. با خرید دوربین وایرلس می توانید حجم بیشتری از اطلاعات را با سرعت و کیفیت بالا ارسال نمایید. این دوربین با توان چرخشی 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی میتواند با سرعت قابل تنظیم ، گردش دورانی داشته باشد . دوربین های با لنز ثابت قابل تنظیم نبوده و صرفا در جهتی که نصب می شوند تصویر برداری می کنند. تصویر برداری حرارتی موجب می شود که کیفیت تصاویر در شب نیز همانند روز از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

در صورتی که قصد تهیه دوربین مداربسته برای کار و محل زندگی خود را دارید ما برای شما مهم ترین ویژگی ها و البته برترین شرکت های تولید کننده این محصولات را سایت xenoncctv معرفی کرده ایم. در این مقاله سعی کرده ایم تا به بررسی انواع دوربین مداربسته از جنبه های مختلف پرداخته و آن ها را در چهار دسته بندی مناسب به شما ارائه نماییم تا آرامش ذهنی و اطلاعات کامل برای خرید دوربین مداربسته به شما داده باشیم دوربین مداربسته داخلی. اگرچه مفهوم یک دوربین PTZ در فیلمهای هالیوودی خیلی پر زرق و برق نشان داده شده است، اما این دوربین هم مزایا و معایب خودش را دارد که باید قبل از خرید دوربین PTZ و سرمایه گذاری که قرار است انجام دهیم، از این ویژگیها اطلاع داشته باشیم تا نحوه کارکرد، نوع کاربرد، قیمت و … به طوری که شما میتوانید تصاویر، ولتاژ و برق مصرفی دوربین را با کابل کواکسیال انتقال دهید. منظور از دوربین مداربسته بولت دوربین های استوانهای شکلی هستند که در محیط های مختلفی به کار می رود. داشتن ویژگی کنترل از راه دور برای هر وسیله ای یک مزیت بسیار خوب به شمار می رود و برای یک دوربین مدار بسته نیز چنین است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار