رشد اقتصادی ۳.۹ درصدی چین در ۳ ماهه سوم میلادی

بسیاری از شرکت های خارجی از سرمایه گذاری مستقیم در چین به دلیل اقدامات سختگیرانه چین سرباز زدند.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84921684/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DB%B3-%DB%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DB%B3-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8Cبا وجود این «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین به خبرنگاران گفت اساس قوی و محکم اقتصاد چین تغییر نخواهد کرد و در مسیر مثبت پیش خواهد رفت. وی همچنین از سیاست های مقابله با همه گیری ویروس کرونا در این کشور دفاع کرد و قرار است دستکم تا بهار سال آینده به سیاست کووید-صفر ادامه دهد تا خطر ابتلا به این ویروس کم شود.  

باوجود این که آخرین ارقام تولید ناخالص داخلی سال به سال در سه ماهه اخیر ۰.۴ درصد رشد داشته است چشم اندازی رو به پایین برای دومین اقتصاد دنیا به حساب می آید. این درحالی است که دولت چین هنوز سیاست ” کووید-صفر” را دنبال می کند تا از افزایش موارد ابتلا به این ویروس جلوگیری کند.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری «کیودو نیوز»، داده های رسمی کشور چین که با تاخیری غیرمعمول منتشر شد نشان می دهد در ۳ ماهه سوم سال جاری میلادی اقتصاد این کشور ۳.۹ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.

تحلیلگران معتقدند درمیانه ترس های کاهش رشد اقتصادی جهانی و افزایش تورم در کنار اجرای سیاست انقباضی اقتصادی در سایر کشورها، برای چین دستیابی به هدف رشد اقتصادی حدود ۵.۵ درصدی در سال ۲۰۲۲ دشوار خواهد بود. در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال جاری میلادی رشد اقتصادی در این کشور ۴.۸ درصد ثبت شده است.

برپایه داده های فصلی، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۳.۹ گزارش شده است و در مقایسه با بررسی های سه ماهه دوم که ۲.۷ درصد بوده افزایش داشته است. طی ۹ ماه سال ۲۰۲۲ فروش کالا ۰.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این درحالی است که سرمایه گذاری نیز ۵.۹ درصد رشد کرده است.

دفتر آمار ملی چین نیز اعلام کرد اقتصاد چین بر شوک های بسیاری که برآن وارد شده بود چیره شده است اما همزمان هشدار داد بهبود رشد تولید داخلی هنوز به شرایط پایدار نرسیده است.   چرا که عوامل خارجی همچنان پیچیده و جدی هستند. این دفتر همچنین خواستار همکاری موثر بیشتر در واکنش به اقدامات مقابله با ویروس کرونا شد.