برگزاری رزمایش شبیه‌سازی نبرد هوایی با حضور ۱۷ کشور در استرالیا

در میان کشورهای شرکت کننده  در این رزمایش شرکای اطلاعاتی استرالیا از جمله آمریکا، ‌انگلیس، کانادا و نیوزلند نیز دیده می شوند که به عنوان «پنج چشم» نیز شناخته می‌شوند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ در دیدار شخصی خود با کیم جون اونگ رهبر کره شمالی تلاش کرد وی را برای خلع سلاح هسته ای کشورش متقاعد کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از  پایگاه خبری استرالیایی «ورلد سوشالیست»، بیش از ۱۷ کشور در این رزمایش که تا ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) ادامه دارد، حضور خواهند یافت.

بعد از شکست مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی، کره شمالی تلاش هایش برای تقویت زرادخانه هسته ای اش را دوبرابر کرده است.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در ماه مه روی کار آمد. وی وعده داده رزمایش های  مشترک را «عادی‌سازی» کند و آموزش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی را افزایش دهد تا کره شمالی را از اقدامات خصمانه از جمله آزمایش های هسته ای و پرتاب موشک، باز دارد.

در این رزمایش که به نام پروازهای “دوستی” است کره جنوبی از تانکرهای حمل هواپیمای «کی سی ۳۳۰» و دو جنگنده «کی اف ۱۶» استفاده کرد و استرالیا نیز یک هواپیمای «کی سی ۳۰ ای» و دو جت رادارگریز «اف ۳۵ ای» فرستاد.  

مقامات آمریکا، کره جنوبی و ژاپن هشدار داده اند که کره شمالی به دنبال اولین ازمایش هسته ای خود از سال ۲۰۱۷ است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84872375/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DB%B1%DB%B7-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7

این رزمایش تحت عنوان «سپر آزادی اولچی»  (Ulchi Freedom Shield) تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور) ادامه دارد و بزرگترین رزمایش بین واشنگتن و آمریکا از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می شود.

«سپر آزادی اولچی» یکی از دو رزمایش بزرگی است که تا پیش از این سالانه بین کره جنوبی و آمریکا برگزار می شد و حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز را در شبه جزیره کره مستقر می کرد.

همچنین آمریکا و کره جنوبی بعد از ۵ سال، اولین رزمایش بزرگ مشترک خود را در بحبوحه افزایش تنش ها با کره شمالی در ۳۱ مرداد ماه برگزار کردند.

هیل نوشت: رزمایش‌های معمولی به منظور امتیاز دهی دیپلماتیک به کره شمالی یا لغو شدند یا به شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای کاهش یافتند اما این ماموریت تا حد زیادی با شکست مواجه شده است.

نیروی هوایی کره جنوبی در بیانیه ای که منتشر کرد نوشت: «این پروازها برای بهبود ظرفیت‌های عملیاتی مشترک میان استرالیا و کره جنوبی و افزایش همکاری دوجانبه نظامی انجام می‌شود.»

به گزارش «یونهاپ»، کره جنوبی و استرالیا  از زمان برگزاری این رزمایش در ۲۸ مرداد ماه سال جاری در رزمایش آموزش و سوخت‌گیری هوایی مشترک در پایگاه داروین واقع در شمال استرالیا حضور یافته اند.

بر اساس این گزارش، این رزمایش هر دوسال برگزار می شود. امسال شمار کشورهای شرکت کننده در این رزمایش در مقایسه با سال های گذشته با افزایش چشمگیر روبرو شده است.

کره شمالی اغلب ادعا می کند که تمرینات نظامی آمریکا و کره جنوبی تمرینی برای تهاجم به این کشور است.

پیونگ یانگ در سال گذشته به طور مداوم آزمایش موشکی داشته است که از جمله آنها پرتاب بیش از ۳۰ موشک بالستیک بوده است.

در این رزمایش شماری از کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ژاپن و کره جنوبی نیز حضور دارند.