افزایش تقاضا برای پنل‌های خورشیدی چینی همزمان با بحران انرژی در اروپا

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این رسانه افزود: تقاضا برای محصولات فتوولتائیک به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین و خطوط لوله آسیب دیده نورد استریم به بالاترین حد خود رسیده است.

به تازگی پنل های خورشیدی چینی علاوه بر پتوهای برقی و گرمکن دستی، در بین مصرف کنندگان اروپایی محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده اند.

به گفته کارشناسان، این صنعت چین مدت‌هاست که به دلیل قیمت‌های رقابتی آن هدف غرب بوده است، اما تناسب بهای پرداختی با ارزش کالاها امکان دیگری را برای اتحادیه اروپا جهت کاهش کمبود برق و ایجاد تحول سبز فراهم کرده است.

افزایش تقاضا برای پنل‌های خورشیدی چینی همزمان با بحران انرژی در اروپا

این افزایش در عملکرد شرکت های داخلی صنعت فتوولتائیک چین منعکس شده است. به عنوان مثال، گروه «تانگ وی» (Tongwei) روز جمعه اعلام کرد که درآمد آن در سه فصل نخست سال به ۱۰۲.۰۸۴ میلیارد یوان (۱۴.۰۹ میلیارد دلار) رسیده است که نسبت به سال قبل ۱۱۸.۶ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: اروپا تنها از طریق استفاده مناسب از منابع جهانی، می‌تواند جای پایی برای توسعه سبز پایدار پیدا کند، در حالی که چین کامل‌ترین فناوری، زنجیره تامین و ظرفیت تولید در صنعت فتوولتائیک را دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84921681/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%86%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C

تقاضای انفجاری باعث افزایش عرضه و افزایش قیمت سیلیکون، ماده اولیه محصولات فتوولتائیک شده که بالاترین میزان در یک دهه گذشته است.

«زو آیهوا» معاون انجمن صنعت فلزات غیر آهنی صنعت سیلیکون چین، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: افزایش تقاضا برای پنل های خورشیدی منعکس کننده تغییرات ژئوپلیتیکی در اروپا و فشار بر این قاره برای انتقال به انرژی های سبز است.

در این راستا «لین بوکیانگ» مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد انرژی چین در دانشگاه شیامن، به گلوبال تایمز گفته است که اتحادیه اروپا در تلاش است تا از زنجیره تامین فناوری فتوولتائیک چین جدا شود، «اما اتحادیه اروپا اکنون باید شروع به درک کند که هیچ راهی برای برای تسهیل توسعه سبز بدون واردات این محصولات ارزان قیمت چین وجود ندارد.

یک مقام تجاری که خواست نامش فاش نشود به گلوبال تایمز گفت که به دلیل افزایش سفارشات از اتحادیه اروپا، برخی از تولیدکنندگان فتوولتائیک چین به کارگران بیشتری نیاز دارند، زیرا محصولات آن در انبارها انباشته شده و قابل تحویل نیستند.

صنعت فتوولتائیک فناوری تبدیل نور به الکتریسیته از طریق استفاده از نیمه رسانه ها است. یک سامانه فتوولتائیک با به‌کارگیری پنل های خورشیدی توان الکتریکی ایجاد می کند.

صادرات این بخش در چین افزایش یافته است. از ژانویه تا آگوست گذشته، صادرات این محصولات در چین از نظر ارزش به ۳۵.۷۷ میلیارد دلار رسیده  و در تولید  ۱۰۰ گیگاوات برق نقش داشته است.

ناظران بازار چین گفته اند که اتحادیه اروپا احتمالاً ۵۰ درصد از کل صادرات صنعت فتوولتائیک چین را در سال جاری به خود اختصاص خواهد داد.