آشنایی با انواع دوربین مدار بسته حرفه ای

1. اگر از سوئیچ POE استفاده می کنید، برق از طریق این سوئیچ تامین میشود، در غیر اینصورت باید دوربینها را به منبع تغذیه یا سایت xenoncctv آداپتورها وصل کنید. اگر قصد دارید دوربین مدار بسته ای را برای محل مورد نظرتان تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. نکته مهم دیگر این است که برای پوشش مناسب پروژه های خود می توانید از ترکیبی از دو حالت مطرح شده در بالا استفاده کنید. پیش از اینکه بخواهید تصمیم بگیرید آیا از دوربین مدار بسته استفاده کنید یا خیر بهتر است نسبت به عملکرد دوربینهای مدار بسته، تفاوتهایشان و تکنولوژیهای مختلفی که در آنها وجود دارد به طور کامل آگاه شوید تا با توجه به نیازهایی که دارید بتوانید یک دوربین مدار بسته مناسب که با هزینههای شما نیز هماهنگ باشد تهیه کنید.

یکی از نکات مهم در هنگام خرید توجه به محل نصب این محصول می باشد. از این نوع دوربینها معمولاً بهعنوان دوربین مخفی نیز استفاده میشود. معمولا از سیستم پردازش و مدیریت تصاویر استفاده می کند. کیفیت ضبط تصاویر DVR نیز از عوامل بسیار موثر در قیمت دی ویآر است. عوامل موثر بر قیمت پکیج دوربین مداربسته چیست؟ این وجود ممکن است در طول پروژه هزینه های بیشتری به این موارد اضافه شود یا حتی قیمت نهایی از قیمت تخمین زده شده کمتر باشد. دوربینهای مداربسته آنالوگ حتی اگر بهترین نوع آنها با تکنولوژی بالا انتخاب شوند کیفیت بالایی نخواهند داشت.

دوربین های Bullet جزء شناخته ترین نوع دوربین های مدار بسته می باشند.این محصول نسبت به سایر رقبای خود دارای برد وسیع تر بوده حتی قابلیت دید در شب را نیز دارد. نکته مهمی که باید به خاطر داشت این است که دید در شب سیاهوسفید محدوده بسیار بیشتری را نسبت به دید در شب رنگی پوشش میدهد. بحث امنیت در زندگی مدرن بیش از پیش اهمیت یافته و ساختمانهای امروزی مجهز به امکانات مدرنی هستند که شرایط را برای سرقت و جرایم این چنینی دشوار میکنند. این دوربینهای بهدلیل این که تحت تأثیر آب و هوا و شرایط محیطی محل نصب بوده و در معرض باد، باران، تگرگ، طوفان و رعد و برق، سرما و گرمای شدید، نور خورشید و…

دوربینهای ترمال (Thermal) یا حرارتی همانطور که از نامشان پیداست، گرمای اشیاء موجود در محیط را تشخیص داده و هر دما را با رنگ خاصی نمایش میدهند. در این نوع دوربینهای مدار بسته معمولاً اجسام گرم بهترتیب با رنگهای قرمز، نارنجی و زرد، و اجسام سردتر بهترتیب با رنگهای سبز، بنفش و آبی نمایش داده میشوند. در این مقاله با سیستمهای نظارت تصویری و دوربین امنیتی مداربسته آشنا شدیم، در واقع سیستمهای حفاظتی دوربین مدار بسته به سیستمهایی اطلاق میگردد که دارای یک چرخه و سیکل بستهای برای قرار گرفتن یکسری تجهیزات در کنار هم برای دستیابی به یک هدف مشترک که همانا داشتن تصویری اختصاصی از محیط مورد نظرمان برای رصد هر چه مناسبتر فعالیتهای پیرامونمان میباشد. دوربینهای فیش آی معمولاً روی سقف نصب شده و تصویری پانورامیک با زاویه دید ۳۶۰ درجه ارائه میدهند. این کابل دارای فیش BNC در انتهای هر دو طرف است.

با توجه به یکسان و مخالف بودن سیگنال کابل ها تشخیص تاثیر نویز بر روی آنها ساده بوده و این تاثیر به سادگی حذف می شود. نسبت تصویر نیز بسیار مهم است و در زمان خرید بهتر است به این مسئله توجه کنید و در برخی از دوربینها اعداد تصوصر 4:3 و برخی 16:9 می باشد که نوع 16:9 دارای نور و کیفیت بسیار بالاتری می باشد و این اعداد نشان دهنده طول و عرض تصویر می باشد. لنزهای فیکس ارزان هستند اما لنزهایی که وریفوکال و موتورایز هستند از قیمت بالاتری برخوردارند. اما متأسفانه قیمت این محصول نسبت به سایر دوربین ها بیشتر می باشد. این ویژگی موجب شده است تا دوربین های PTZ به بهترین دوربین های مداربسته تبدیل شوند. دوربینهای مدار بسته اسپید دام یا PTZ قابلیت زوم بالا، چرخش افقی ۳۶۰ درجه و چرخش عمودی ۱۸۰ درجه هستند.

که دارای قابلیت هایی همچون چرخش ۳۶۰ درجه، دوران ۱۸۰ درجه و بزرگنمایی تا ۱۰ برابر تصاویر و ویدئوها در حد معمول می باشد. حرف T مخفف کلمه Tilt یا همان دوران بوده و Z به معنای Zoom یا همان بزرگنمایی می باشد. بر اساس منابع موثق اولین دوربین های آنالوگ بر بستر کابل کواکسیال هم در همان دهه 1370 شمسی وارد بازار ایران شده و در سازمانهای دولتی نصب شدند. برای تامین برق مورد نیاز دوربین های مداربسته از منابع تغدیه DC استفاده می شود این منابع تغدیه برق شهر (برق AC ) را به برق DC مورد نیاز برای تامین برق دوربین ها و دستگاه DVR تبدیل می کنند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربینهای شبکه طراحی شده و مدلهای مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است.

بهتر است که این منبع تغذیه در کنار دستگاه قرار داشته باشد. نکته مثبتی که در این نوع دوربین ها وجود دارد، قابلیت فیلمبرداری در مسافت های طولانی است. هنگام خرید یک سیستم دوربین مداربسته باید برنامه ریزی و محاسبه کنیدکه به چند روز ضبط نیاز و فیلمبرداری نیاز دارید. همیشه در نظر داشته باشید که محصولات بسیاری برای خرید وجود دارند اما نکته مهم آن است که توجه داشته باشید همواره محصولات مورد نظر خود را از محل های معتبر و با گارانتی معتبر تهیه نمایید. با توجه به قابلیت نصب لنز Varifocal برای دوربین های مداربسته صنعتی، کیفیت تصویر نسبت به لنز ثابت بسیار مناسب تر است و این ویژگی عموماً در کاربردهای تخصصی تر از دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. انواع دوربین مداربسته وجود دارد که برای استفاده در خارج مناسب هستند. در زیر روش دقیق نصب دوربین مداربسته بدون dvr با استفاده از روش Port Forwarding را توضیح دادهایم. دوربینهای مداربسته از لحاظ شکل ظاهری به انواع بولت (bullet)، دام (dome)، اسپیددام (speeddome) یا PTZ، فیش آی (fisheye) یا چشم ماهی، مینیاتوری یا مخفی و حرارتی (thermal) تقسیم میشوند که در ادامه هرکدام را به اختصار توضیح خواهیم داد. کوچک بودن این دوربین ها چندید دلیل دارد که در بخش مربوط به هر کدام از این انواع دوربین مدار بسته به دلایل آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله اشاره به محصولاتی خواهیم کرد که در فروش ویژه ایران هایلوک قرار گرفته اند. این ویژگی موجب شده است تا در سایر دوربین های مدار بسته برتری بیشتری را کسب کند. دوربین های دام معمولا در محیط داخلی مانند راهروها و فضاهای مسقف نصب می شوند. در یک اجرای صحیح علاوه بر موارد ذکر شده در استاندارد باید مواردی مانند جلوگیری از ورود نویز محیط به سیستم و یا عبور کابل از محل هایی که کمترین آسیب ممکن در اثر عوامل محیطی به کابل برسد و … جدای از این، جهت به حداقل رساندن تأثیر عوامل خارجی و دریافت بهترین کیفیت تصویر در روز و شب، در نصب این نوع دوربینها باید موارد خاصی که در مقاله زیر اشاره شده را رعایت کرد.

یکی از عوامل منفی در مورد این نوع دوربینها، این است که آنها معمولاً دارای دوربینهای مادونقرمز نیستند. یا قابلیت های Intrusion Detection و Line Crossing که به این صورت است که محوطه ای در اختیار دارید که ورود افراد متفرقه به آن ممنوع است. دوربین مدار بسته مدرن با بهره گیری از هوش مصنوعی و مجهز بودن به سنسورهای هوشمند قادرند پلاک های خودرو، تشخیص چهره افراد، ضبط صدا، ثبت ورود و خروج و … استفاده از انکودرها و رمزگذارهای ویدیویی تحت شبکه (IP video encoders) و نیز تجهیزات دیگری مانند دستگاه های ضبط تصویر دیجیتال و DVR(Digital Video Recorders) های هیبرید(چندگانه)، امکان به کارگیری دوربینهای آنالوگ موجود را زمانی که تصمیم به ورود به دنیای نظارت تصویری دیجیتال گرفتید فراهم می آورد. دوربین های ۳۶۰ درجه پانوراما امکان تصویر برداری ۳۶۰ درجه افقی و ۹۰ درجه عمودی را دارند و تصویری دایره ای شکل ارائه میدهند.

شکل ظاهری آنها نیز مانند دوربینهای دام معمولی به صورت نیم دایره ای بوده اما باید به این نکته نیز توجه نمود که تمام دوربینهایی که قابلیت چرخشی دارند از نوع اسپید دام نیستند. دوربین ها با توجه به کاربردشان در اندازه های مختلفی وجود دارند. امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد. از طرفی به علت قرار گرفتن در مقابل گرد و غبار، باران و رطوبت مقاومت بیشتری بر روی بدنه دارند. دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP ) با استاندارد های HTTPS بر روی سیستم عامل لینوکس پیاده سازی شدند. سیم کارت را مطابق دستورالعمل در جهت درست در دوربین های امنیتی 4G/3G خود قرار دهید. مودم یا روتر WiFi و دوربین خود را طوری قرار دهید که تا حد ممکن مانعی در بین آنها نباشد. اگرچه ممکن است برخی از آنها نیاز به حفاری داشته باشند ، اما بیشتر دوربین های داخلی که ما با آن روبرو شده ایم به چیزی بیشتر از پیچ گوشتی نیاز ندارند. اکثر افراد بهدرستی از این تکنولوژیها استفاده میکنند اما معدود افرادی نیز هستند که جنبه سوء تکنولوژی را انتخاب و زندگی را برای مردم دشوار میکنند. دوربین مداربسته به عنوان فناوری متحول کننده میتواند گزینهی مناسبی برای افرادی باشد که میخواهند از خانواده و داراییهای خود محافظت کنند.

این دوربین ها تصاویری از اتومبیل و پلاک آن را ضبط می کنند بدین طریق از خودرو محافظت می شود. معمولاً جنس بدنه این دوربین ها فلزی است. ضریب حفاظت این دوربین IP67 می باشد یعنی بدنه فلزی و اتصالات آن به گونه ای است که برای فضاهای داخلی و خارجی مرطوب نیز می توانید استفاده کنید. اما این دوربین مدار بسته با استفاده از سنسورهای قدرتمند و توانایی دریافت نور در لوکس نوری بسیار پایین، می تواند تصویر خیلی مناسبی از محیط کم نور ارائه دهد که با این قابلیت تصویر برداری در نور کم، عدم پشتیبانی این دوربین از دید در شب دلیلی برای استفاده نکردن از این نوع دوربین مداربسته در محیط های کم نور، باقی نمی گذارد. دوربین مداربسته یکی از شگفتیهای تکنولوژی مدرن است که میتوان در منزل و محیط کار از آن استفاده کرد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این دوربین ها به دلیل ویژگی ضد آب بودن در محیط بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند.

نام اصلی این دوربینها Body Camera میباشد و به شکل مکعب مستطیل هستند. دوربین مدار بسته Yi Home Camera 2 یکی از بهترین دوربینهای مدار بسته در شب میباشد. بیشتر افراد جستجوی خود در دوربینهای مدار بسته را بر اساس مکان شروع میکنند. دوربین های بولت به دلیل ظاهر منحصر به فردی که دارند معمولا در فضاها و محیط های باز و بیرونی بیشتر قابل استفاده اند. از جمله مواردی که در مورد دوربینهای مداربسته مورد استفاده قرار میگیرد، قابلیت دید در شب است. دوربینهای مداربسته صنعتی به طور معمول فاقد قابلیت دید در شب IR هستند. از لحاظ قیمتی، قیمت دوربین مدار بسته دید در شب نسبت به دوربین معمولی کمی بالاتر است. سیستم های آنالوگ معمولاً قیمت کمتری دارند و به پهنای باند کمتری نیاز دارند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار