اولوف گیل سخنگوی تجاری کمیسیون اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت: یارانه های کشاورزی اتحادیه اروپا کاملا مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی است. کمیسیون بسیار دقیق تحقیقات را دنبال می کند و در صورت لزوم برای حصول اطمینان از اینکه تحقیقات چین مطابق با سازمان تجارت جهانی باشد، مداخله خواهد کرد.
به نوشته این خبرگزاری، چین می توانست تحت عنوان مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تعرفه ۲۵ درصدی بر روی واردات خودروهای بنزینی با موتورهای بزرگ اعمال کند؛ اقدامی که ضربه سختی را به شرکت های «مرسدس» و «ب .ام .و» وارد می کرد.
وزارت بازرگانی چین بدون اشاره به تعرفه های اعمال شده از سوی اروپا بر خودروهای برقی، روز دوشنبه اعلام کرد که یک تحقیقات ضد دامپینگ (ضد قیمت شکنی) درباره گوشت دام وارداتی از اروپا را آغاز می کند.
چین یک بازار بزرگ برای خودروسازهای آلمانی است و هیلدگارد مولر مدیر انجمن صنعت خودرو این کشور اعمال تعرفه اتحادیه اروپا در روز ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) را یک گام در راستای فاصله گرفتن از همکاری جهانی توصیف کرد. مولر در بیانیه ای اعلام کرد: در نتیجه این اقدام، خطر جنگ تجاری جهانی در حال افزایش است.
مقام های پکن اعلام کردند که تحقیقات اتحادیه اروپا درباره یارانه های تولید خودروی برقی در چین «رفتار بارز حمایتگرانه» است که قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده می گیرد. بروکسل قصد دارد تعرفه های موقت از محدوده ۱۷.۴ درصد تا ۳۸.۱ درصد را بر خودروهای برقی از چین برای مدت چهار ماه (که از ۴ ژوئیه/ ۱۴تیر آغاز می شود) اعمال نماید.
این تعرفه ها برای وسایل نقلیه صادر شده به اروپا توسط برندهای چینی و خارجی از جمله تسلا اعمال می شوند.