انواع سیستم ترمز خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ بلاگ دیوار | توکو لیفتراک

از دیگر ویژگی های بوستر می توان به این موضوع اشاره کرد که بوستر باعث می شود، پدال ترمز در حالت خاموشی ماشین سفت شده و عمل نکند. هر یک از محفظه‌های ترمز دارای محدودیت تنظیم حرکت میله فشاری خاص هستند. خود محفظه توسط یک مجموعه گیره که مخصوص تنظیم هوای فشرده ای است که به داخل محفظه ها آزاد می شود ساخته شده است. از طرف دیگر، ترمزهای کاسه‌ای دوام بیشتری دارند و به عنوان مثال برای کاربردهای خارج از جاده یا محل ساخت و ساز استفاده می شوند.

لوازم سیلندر ترمز چرخ عقب پلی تک پراید

انواع سیستم ترمز خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ بلاگ دیوار | توکو لیفتراک در شکل زیر شیلنگی را با لکه های سبز مشاهده می کنید که یک سر آن به محل نصب مخصوص شیلنگ در بوستر نصب شده و سر دیگر آن به محل مخصوصی در منیفولد ورود هوای موتور وصل می شود. در شکل زیر ، یک مدل چرخ ترمز ماشین را از نمای بیرون چرخ مشاهده می کنید که با لکه های قهوه ای مشخص شده است. به همین دلیل امروزه از نوع شناور که ساختمان ساده تر و نسبت به نوع ثابت یک پیستون کمتر دارد بیشتر کاربرد دارد.

لنت ترمز رانا

در عین حال، در یک سیستم ترمز دیسکی، از لنت‌های ترمز کوچک برای ایجاد اصطکاک مذکور با دیسک در حال چرخش استفاده می‌گردد. برای کنترل حرکت لنت‌های ترمز، در سیستم ترمز دیسکی از سیلندرهای هیدرولیکی کوچکی که داخل کالیپرها نصب شده‌اند استفاده می‌شود. ترمز های کاسه ای به توپی چرخ متصل می شوند و همراه با چرخ می چرخند. این نوع ترمز ها از قطعاتی به نام کفشک ترمز استفاده میکنند و به هنگام فشرده شدن پدال ترمز ، حرکات بیرونی کفشک ها در تماس با لبه ی کاسه ترمز سبب ایجاد اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو می شود. ترمزهای الکتریکی در خودروهای الکتریکی استفاده شده و خود به سه نوع پلاگین (Plugging Brake)، بازیاب انرژی (Regenerative Braking) و مقاومتی یا رئوستاتیکی (Rheostat Braking) تقسیم می‌شوند. خودروهای الکتریکی انرژی جنبشی خود را از موتورهای الکتریکی دریافت می‌کنند و در ترمز پلاگین، به محض آنکه راننده پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می‌دهد، جهت چرخش موتور برعکس شده و در نتیجه منحر به توقف خودرو می‌شود.

چرخ در حال چرخش نیروی اصطکاک کم یا متوسطی در هنگام گرفته شدن پدال ترمز دریافت می‌کند. به همین دلیل است که ترمزهای کاسه‌ای بیشتر روی خودروهای بزرگ نصب می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این است که این نوع ترمزها را می‌توان در اندازه‌های بزرگ‌تر به راحتی ساخت و به همین دلیل، در خودروهای سنگین استفاده از این سیستم ترمز بسیار بهینه است.

بوستر ترمز

یعنی نیروی پای راننده با کمک قطعات مکانیکی به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود و آن را متوقف می‌کند. همان طور که گفتیم این سیستم روی خودروهای قدیمی بیشتر دیده می‌شود. حدود یکصد و چهل سال پیش و در امپراتوری آلمان، اولین خودروی امروزی البته با امکاناتی به مراتب کمتر و طراحی بسیار ساده توسط کارل بنز، مکانیک خودرو و سازنده انواع موتورهای ماشین‌آلات مختلف و بنیانگذار شرکت خودروسازی مشهور بنز، طراحی شد. ترمز خودرو با کاهش سرعت ماشین و در نهایت توقف آن باعث ایمنی اتومبیل می‌شود. این سیستم به منظور ایجاد اصطکاک در میان لنت ترمز و قطعات دیگری مثل دیسک چرخ نیز شتاب خودرو را تغییر می‌دهد البته امروزه ترمز ماشین علاوه بر توقف خودرو بر روی اجزای دیگری مانند هندلینگ هم تأثیرگذار است‌.

  • امروزه کمتر خودرویی را می‌توان یافت که به این دو سیستم حیاتی مجهز نباشند.
  • صدای این نوع سیستم ترمز کم است، اما با‌توجه‌به مواد استفاده‌شده در آن عمر کوتاهی هم دارد.
  • هنگامی که پا روی پدال ترمز می‌فشارید، نیروی پای شما از طریق یک سیال به ترمزهای تعبیه شده در چرخ‌ها منتقل می‌شود.
  • در این نوع ترمز یک کاسه‌ی تو خالی به همراه دو کفشک درون آن پشت چرخ نصب می‌شود.
  • در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع سیستم‌های ترمز و نحوه عملکرد آن‌ها َآشنا شوید.
  • مجموعه کارآموز، کم‌کار علاقه‌مندان حوزه تعمیرات خودرو است که با هدف ارتقای سطح عیب‌یابی هوشمند خودرو در ایران تأسیس و به تولید محصول و آموزش مشغول است.
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار