شاهکاری هنری به نام سانپورو
کارشناس توسعه روابط فرهنگی ژاپن بیان کرد: رشته های براق نودل که دور چوب های غذاخوری پیچیده شده، کاسه های پر از برنج به همراه تکه هایی از سبزی های خرد شده، توهم به هوا رفتن بخار از روی بشقاب را ایجاد می کند، جلوه هایی از شربت آبی و پوسته تخم مرغ که روی توده ای خامه ریخته می شود و روی آن یک میوه گیلاس به مانند نگین جواهری خودنمایی می کند؛ هر بیننده ای را به امتحان کردنش ترغیب می کند. حال تصور کنید همه این خوراکی های به ظاهر خوشمزه و وسوسه انگیز چیزی به جز پلاستیک نیست!

سه دهی اظهار داشت: در ابتدا بیشتر نمونه های سانپورو با موم ساخته می شد. موم در دسترس بود و به آسانی شکل می گرفت، اما یک نقطه ضعف بزرگ داشت. در دمای حدود ۶۵ درجه سانتیگراد ذوب می شد. در این صورت زمانی که نمونه های غذایی در یک روز آفتابی در یک محفظه شیشه ای قرار می گرفت، در معرض خطر ذوب شدن بود. به همین دلیل استفاده از موم برای نمونه های غذایی تجاری به شدت کاهش یافت، اما امروزه بیشتر نمونه های غذایی رستوران ها از پلاستیک به ویژه پلی وینیل کلراید(pvc) و نیز مواد دیگری مانند سیلیکون و ژلاتین ساخته می شود.
سه دهی توضیح داد: سانپورو (Sanpuru) یا شوکوهین سانپورو (Shokuhin Sanpuru) کُپی غذاهای وسوسه انگیز واقعی است. این شاهکارهای هنری در بیرون رستوران ها، در فیلم های سینمایی یا تلویزیونی به نمایش گذاشته می شود.
سه دهی افزود: رستوران رفتن در فرهنگ ژاپنی نهادینه شده است. خانه های آنها اغلب فضای محدودی دارد و کوچک است به همین خاطر مهمانی ها در بیرون از منزل برگزار می شود و خود ژاپنی ها هم اغلب بیرون از منزل غذا می خورند.
کارشناس توسعه روابط فرهنگی ژاپن افزود: یکی از محله های مشهور برای تجربه کالاهای سانپورو، کاپاباشی دوری(Kappabashi-dori) است. این منطقه به دلیل داشتن فروشگاه های لوازم آشپزخانه صنعتی، چاقوهای آشپزی درجه یک، ظروف سفالی در رنگ ها و طرح های مختلف، شهرت جهانی دارد.
وی گفت: فرهنگ غذایی ژاپن در دوره اِدو(Edo Period) با حضور دستفروشان خیابانی که به بازرگانان و کارگران شهر غذا می فروختند، رونق گرفت. در این دوره مردم به خوردن وعده های غذایی در خارج از منزل روی آوردند. سپس با گذشت زمان و افزایش دامنه گزینه های موجود در منو، نمایشگرهای واقعی جای خود را به نمونه های مشابه و غیراصل دادند.
مریم سه دهی در گفت وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا، درباره فرهنگ خوراک ژاپن و تبلیغات غذا در این کشور اظهار داشت: در سرزمین آفتاب هنر آشپزی یک سبک زندگی به شمار می رود. غذاهای ژاپنی بسیار فراتر از خوراک بوده و انعکاس دهنده فلسفه فرهنگی عمیقی هستند که در طول قرن ها تکامل یافته است.
کارشناس توسعه روابط فرهنگی ژاپن گفت: کالاهای سانپورو محصولی با تاریخچه غنی در ژاپن است. برای ساختن این محصولات به هنرِ دستِ یک متخصص ماهر نیاز می باشد. هنرمندی دقیق و خلاق و جزئی نگر؛ سانپورو بی شک یک هنر جذاب است که توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند. این بار که در خیابان های ژاپن به دنبال غذای مورد علاقه خود هستید، در زمان عبور از جلوی رستوران ها، سوشی فروشی ها، پیتزافروشی ها به پیشخوان رستوران ها بیشتر دقت کنید.